مولوی و عرفان | مولوی , مولانا ,معرفی مکاتب فلسفی اسلامی, تفسیر , شعر

معرفی مکاتب فلسفی اسلامی
تفسیر روان ابیات مثنوی، غزلیات شمس، فیه ما فیه، سخنرانی اساتید عرفان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مولوی و عرفان و آدرس molavipoet.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته. در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان پس از تایید در سایت ما قرار می‌گیرد.






کانال تلگرام صفحه اینستاگرام
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : ف. مرادبیک
تاریخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1395
نظرات

معرفی مکاتب فلسفی اسلامی

مکتب هرمس تأثیر زیادی بر علم وفلسفه در اسلام وغرب گذاشت.مسلمانان،هرمس رو پایه گذار علم می دانستند
همه ی رشته های علمی دانشمندان مسلمان مثل،جابر بن حیان،اخوان الصفا،ابن سینا،سهروردی خیلی تحت تأثیر مکتب هرمس قرار گرفتند.
تحقیق در اصول این مکتب یکی از اصول علمی در اسلام ومسیحیتە. این تحقیق در قرون وسطی گسترش پیدا کرده وبه همراه مکاتب عقلانی معروف ارسطویی ماندگار شد
. در قرون وسطی هرمس رو همان توت مصری،اخنوج عبری،ادریس مسلمان می دانستند.
هرمس در خاورمیانه به عنوان پیامبر صائبین شناخته شد وآن ها در ترویج افکارش تلاش زیادی کردند.
حتی بسیاری از شیعیان مانند فرقه نصیریه برای افکار هرمس احترام زیادی داشتند. وعقاید او مورد پذیرش شیعیان بود.

شیخ اشراق ،نام هرمس رو با افلاطون،زردشت به عنوان استادان خود محترم شمرده.
در نظر مانویان ،هرمس یکی از پیامبران پنجگانه بود که قبل از مانی آمده بود
شخصیت هرمس،از پیامبرشناسی مانوی به پیامبر شناسی اسلامی وارد شده وبا ادریس وحنوخ یکی شمرده شدە. نخستین مسلمانانی که آیین هرمس رو پذیرفتند ،شیعیان بودند.
اما هرمس ‌پیامبر دارای شریعتی نبود که رسالت آوردن شریعتی برای بشر رو داشته باشد

نو افلاطیون اسلام که ترکیبی از تأمل فلسفی وتجربه ی معنوی ایجاد کردند،به صراحت خود رو به سلسله ای منتسب می کنند که به هرمس می رسد. که از این ها می توان سهروردی وابن سبعین را نام برد.
هرمس یکی از خدایان قدیم یونانیه که در افسانه های یونانی هرمس به عنوان پسر زئوس وماییا شناخته شده.
اولین اشاره به هرمس به عنوان مؤسس مکتب هرمس در نامه ی مانتو به بطلیموس دوم نوشته شد. که قبل از سال ۲۵۰ قبل از میلاد تألیف شده. ودر آن از هرمس به عنوان پسر آغاذادیمون یا روح نیک یاد شد
از سال ۲۵۰ قبل از میلاد به بعد کتاب های مختلفی بنام او نوشته شد. در تمدن اسلامی هم نام هرمس در بین مسلمانان گسترش پیدا کرد ودر کتاب های تاریخی،فلسفی وعلمی از او یاد شد.
البته دانشمندان اسلامی سه هرمس رو میشناسند.یکی هرمس اول یا هرمس الهراسمه،که اورا نبیره کیومرث میدانستند. ومعتقد بودند که اوهمان اخنوخ وادریسه . واو اولین کسی بود که با عالم افلاک آشنابود.
هرمس دوم یا هرمس بابلی که بعد از طوفان نوح در شهر بابل زندگی می کرد ودر علم طب ،فلسفه وعلم اعداد مهارت داشت. واین را استاد فیثاغورث می دانند
وهرمس سوم ،هرمسی که در شهر منف نزدیک فسطاط،که قبل از اسکندریه مرکز علم محسوب می شد.
شیخ اشراق اورا والد الحکما می نامد و سلسله ی حکمای یونانی وایرانیات قدیم روپیروان وشاگردان او می داند .
که سهروردی این را در کتاب المشارع المطارحات عنوان کرده.
در سده ی هفتم قمری افضل الدین کاشانی،که فیلسوفی ایرانی شیعی بود رساله ی هرمس رو به فارسی ترجمه کرد.
همچنین از هرمس ،در تاریخ قدسی پیامبران،نام آورده شده،که اژ کسانی که این رو عنوان کردند میتوان مجلسی واشکوری رو نام برد.
برای بیان ویژگی هرمسی وآنچه که اسلام آن رو پذیرفته می توان به این موارد اشاره کرد: همان طور که می دانید در الهیات ،عقیده بر این است که اگر ذات خداوندی رو نمی توان به کمک قیاس منطقی درک کرداما می توان از راه نیایش،زهد وتبعد راه پیدا کرد. البته تصوری از گذشته در پیروان هرمس وجود داردکه بادرک آن ها از ستاره شناسی پیوند دارد.
البته اینجا نمیشه همه ی آثاری رو که در سنت هرمسی در اسلام وجود داره رو گفت از این کتاب ها می توان به کتاب الحبیب، کتاب قراطیس الحکیم رو نام برد
در کتاب غایت الحکیم ،علاوه بر اطلاعاتی که در مورد آیین ستاره پرستی صائبین آمده،اطلاعاتی هم در مورد « طباع تام» منسوب به سقراط آمده. که مبحث طباع تام یکی از جذاب ترین مباحث ادب هرمسیه.

در واقع طباع تام ،ذات روحانی،فرشته ی فیلسوف وراهنمای شخصی اوست که شخصا به او حکمت می آموزه. البته طباع تام ،نام دیگر همزاد آسمانیه .

وصورت نورانیه که مثل نفس در آیین زرتشتی ومانوی به برگزیدگان در پایان زندگی ظاهر میشه. مکاشفه ای رو که هرمس از طباع تام خودش داشت،سهروردیوپس از او تا ملاصدرا وشاگردان اومورد شرح وتفسیر قرار داده اند



مطالب مرتبط با این پست
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








با توجه به افزایش روز افزون منابع مجازی در مورد عرفان به ویژه درباره شاعر بزرگ ایرانی مولانا جلال الدین مشهور به مولوی و بیان مطالب غیر کارشناسی درشبکه های مجازی، برآن شدیم تا با استفاده از سخنان اساتید مطرح عرفان و مولوی شناسان با اطمینان از صحت مطالب و منابع چکیده ای از شرح حکایات مثنوی، فیه ومافیه، ابیات دیوان شمس و فایلهای سخنرانی در این خصوص و سایر عرفا را در اختیار علاقمندان قرار دهیم.
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود